Dnes je pondelok, 04.júl 2022, meniny má: Prokop
Čas čítania
6 minutes
Zatiaľ prečítané

Menštruácia je piatou vitálnou funkciou v našom tele

február 08, 2022 - 10:00
Veronika Kamenická je poradkyňou zdravia, ktorá pomáha ženám prinavrátiť hormonálnu rovnováhu, zatočiť s PMS a s menštruačnými ťažkosťami. Zároveň učí ženy zosúladiť životný štýl s jednotlivými fázami cyklu na plné využitie ich potenciálu, prepojenie sa s vlastným telom a poriadny prílev novej energie. Po viac ako 8 rokoch života vo Vancouveri sa nedávno vrátila na Slovensko a momentálne si užíva, že môže byť v blízkosti rodiny. Energiu si dobíja prechádzkami v lese, jogou, pilatesom a varením.
Foto: 
Archív VK

Nikdy nepovie nie kvalitnej tmavej čokoláde. Miluje zápisníky a sviečky a ráno si nevie predstaviť bez matcha latte a meditácie. My sme jej položili otázky, ktoré môžu pomôcť mnohým ženám.

Zaoberáte sa coachingom žien v oblasti menštruačného zdravia a hormonálnej rovnováhy - čo Vás priviedlo k tejto aktivite - menštruujú predsa všetky ženy na svete?

Ako väčšina žien, aj ja som žila dlhé roky v presvedčení, že menštruácia je niečo, o čom sa veľa nehovorí (a už vôbec nie verejne). Samotné slovo menzes sa spájalo s bolesťou a PMS. Bolo to niečo, čo si treba raz mesačne v tichosti a za pomoci minimálne 3 tabuliek čokolády pretrpieť. V dospelosti som mala poriadne rozhádzaný cyklus, moje chute boli neovládateľné, rovnako ako moje nálady. Vnútri som cítila, že to nie je ok. Až počas mojich štúdií na Institute for Integrative Nutrition som sa dozvedela viac o tom, ako fungujú naše hormóny, že menštruácia napríklad vôbec nemusí byť bolestivá a že menštruačný cyklus má 4 fázy. Skoro som odpadla. Začala som sa o túto tému oveľa viac zaujímať a postupne aplikovať všetky nadobudnuté poznatky na svoj cyklus. A zmenil sa mi život. Bolesti zmizli, cyklus sa upravil, vyčistila sa pleť a celkovo som sa po veľmi dlhej dobe konečne cítila super vo vlastnom tele. A vtedy som vedela, že si to nemôžem nechať len pre seba, lebo keď to pomohlo mne, môže to pomôcť ďalším ženám.

Spomenuli ste, že ženský cyklus má 4 fázy. Aké sú a čo symbolizujú?

Áno, ženský cyklus je viac, ako len PMS a krvácanie. Počas obdobia cca. jedného mesiaca (každá žena má inú dĺžku cyklu) hladina našich hormónov prirodzene striedavo klesá a rastie. To má za následok odlišnú energiu aj potreby nášho tela. Na základe toho rozlišujeme 4 fázy, ktoré pripomínajú 4 ročné obdobia - menštruačná fáza (zima), folikulárna fáza (jar), ovulačná fáza (leto) a luteálna fáza (jeseň). Počas folikulárnej a ovulačnej fázy sme energickejšie a viac extrovertné. Takže je to super obdobie na komunikáciu, riešenie problémov, mítingy a dosahovanie nastavených cieľov. Energiu navyše tiež využite pri kardio tréningoch a náročnejších športových aktivitách. Luteálna a menštruačná fáza sa vyznačujú introvertnejšou energiou. Mali by sme trochu ubrať. Čo sa týka cvičenia zamerajte sa na skôr na jogu, pilates, prechádzky či strečing. Predmenštruačná fáza je skvelým obdobím na dokončenie projektov, administratívne práce, papierovačky alebo organizovanie domácnosti. Prispôsobenie životného štýlu jednotlivým fázam je krásny spôsob ako akceptovať vlastné telo a jeho prirodzený cyklus.

Veľa žien počas menštruácie zažíva rôzne ťažkosti, ale to je normálne... alebo nie?

Menštruačné ťažkosti sú veľmi časté, ale to neznamená, že sú normálne. Skôr by sa dalo povedať, že boli znormalizované. Čo si vybavíme ako prvé, keď sa povie menštruácia? No predsa kŕče, bolesti hlavy, citlivé prsia, akné, nafúknutie a podobne. Ale menštruácia je prirodzená biologická funkcia nášho tela, ktorá by nemala prinášať utrpenie, ak je naše telo v optimálnom zdravotnom stave a v rovnováhe. A toto je dôležité si uvedomiť. Pretože problémy spojené s cyklom sú len symptómom toho, že niečo v tele nie je v poriadku a treba ísť viac do hĺbky, aby sme našli pôvod problému. Pomocou bolesti a PMS symptómov nám telo dáva najavo, že niečo nefunguje tak, ako má. Telo si vyslovene pýta našu pozornosť, komunikuje s nami a my by sme sa mali naučiť viac počúvať.

Kedy je ten správny čas začať sa zaoberať menštruáciou?

Želám si, aby som sa všetky informácie, ktoré dnes viem, dozvedela už keď som dostala svoju prvú menštruáciu. Ideálne by sa na túto tému hovorilo viac v školách a dievčatá v mladom veku by boli informované o tom, ako ich telo funguje, ako menštruácia prebieha, čo znamenajú signály tela ako napríklad cervikálny hlien ale aj to, aký vplyv má životný štýl na náš cyklus. Ale správny čas zaoberať sa menštruáciou je v podstate kedykoľvek, nielen vtedy, keď spozorujeme nejaké symptómy. Tak napríklad prvá vec, čo môžeme spraviť je začať si cyklus zaznamenávať. Či už do kalendára alebo pomocou jednej z mnohých aplikácií. Aj táto jednoduchá aktivita nám môže pomôcť prepojiť sa so svojím telom. Ďalším krokom môže byť, že sa naučíme viac o 4 fázach cyklu. Začneme si všímať, v ktorej fáze sa nachádzame a akým spôsobom by sme mohli dať telu to, čo práve vtedy potrebuje. Nikdy nie je neskoro začať spoznávať vlastné telo, čo nám pomôže lepšie pochopiť samé seba a prijať sa v každej jedinečnej fáze cyklu.

dizajn_bez_nazvu107.png

Menštruácia je piatou vitálnou funkciou v našom tele
Foto: 
Archív VK

Mali by, podľa Vás, do týchto informácií byť zasvätení aj muži?

Myslím si, že do určitej miery samozrejme. Hlavne ak ide o našich partnerov. Vedieť s partnerom otvorene komunikovať o tom, kedy máme naše dni, kedy ovulujeme a sme plodné, alebo ako sme na tom po emočnej stránke, pomôže partnerovi lepšie nás pochopiť. Čo má prirodzene pozitívny efekt na náš vzťah. Vezmime si napríklad ten týždeň pred menštruáciou, kedy sme citlivejšie a viac uzavreté do seba. Ak partner nerozumie, prečo sa to deje, nemôže nás podporiť. Namiesto toho, aby sme naňho zaútočili, môžme mu vysvetliť, prečo sa cítime, tak ako sa cítime. Povedzme mu, čo od neho v tom období potrebujeme - možno viac objatí, pohladenie, alebo naopak, viac priestoru pre seba. A zase počas obdobia, keď máme viac energie a cítime sa sexi, tiež mu to dajme najavo. Naplánujme si rande alebo nejakú spoločnú aktivitu.

Ako nám môže menštruácia v živote pomôcť?

Menštruácia je viac ako len krvácanie, menštruácia je piatou vitálnou funkciou v našom tele. To znamená, že spolu s tlakom, teplotou, pulzom a dychom nám vie poskytnúť informácie o našom zdravotnom stave. Kvalita, symptómy či pravidelnosť nášho cyklu sú indikátormi toho, čo sa deje v našom tele. Preto je dôležité mať o svojom cykle prehľad a vedieť si odpovedať na otázky ako -  Je môj cyklus pravidelný či nepravidelný? Aké silné resp. slabé je krvácanie? Akú farbu a konzistenciu má moja krv? Pociťujem pri krvácaní silné bolesti? Zažívam PMS symptómy? Zdravý menštruačný cyklus je znakom vitality. Zdravý cyklus taktiež zaručuje zdravú ovuláciu, vďaka ktorej naše telo produkuje dôležitý hormón progesterón. Tento hormón je kľúčový nielen pri plodnosti, ale tiež zohráva významnú úlohu pri podpore zdravia kostí a srdca, podporuje náladu, spánok či celkovú energiu.

Je možné si "svoje dni" obľúbiť? Ako?

Áno, určite si môžme svoje dni obľúbiť, aj keď si to asi mnohé z nás nevedia predstaviť. Hlavne ak pri tom zažívame ťažkosti. Prvým krokom je uvedomenie si, že menštruácia nie je za trest a ako som spomínala, že nie je od prírody daná ako bolestivá. Ďalším krokom je pochopenie celého procesu menštruácie. Menštruačná fáza je obdobím, kedy sme prirodzene viac uzavreté a svoju pozornosť prenášame z vonkajšieho sveta do toho vnútorného. Je to preto ideálny čas na spomalenie a na to, aby sme sa venovali viac sebe, hýčkali sa, dopriali si trochu viac spánku a kvalitnú teplú stravu, či šálku horúcej čokolády. Počas tejto fázy je až o 25% väčšie prepojenie medzi ľavou a pravou mozgovou hemisférou a sme prirodzene viac intuitívne. Využite to a siahnite po denníku alebo plánovači. Spätne zhodnoťte uplynulé týždne a zároveň si poznačte svoje nápady, sny a ciele na nasledujúce obdobie. Keď sa začneme na svoje dni pozerať z tohto uhla, je to úplne iný pohľad, však?

Veronike Kamenickej srdečne ďakujeme za rozhovor a vhľad do trinástej komnaty každej ženy.

- - Inzercia - -